Antonio Altarriba

Artículo de investigación de Kyra Kietrys

Publicado en Journal of Graphic Novels and Comics Volume 13, 2022

Antonio Altarriba’s El ala rota: remembering a woman hidden in ‘the back room of history 

El ala rota de Antonio Altarriba: recordando a una mujer escondida en “la trastienda de la historia”

Resumen

This paper examines Antonio Altarriba’s presentation of his deceased mother’s life-story in the graphic novel El ala rota (2016) claiming that the author’s personal trauma of mourning reveals the collective trauma of non-politically-engaged Spanish women throughout Spain’s 20th century. El ala rota contributes to the recovery of a new kind of memory by paying homage to a woman who was relegated to the private sphere and who herself believed her stories were not worth telling – a woman who was in the back room of history and lacked the means and mechanism to chronicle her life. The paper demonstrates that, not only does the content of El ala rota give voice to those who did not have one, thus philosophically paralleling the aims of the Recovery of Historical Memory and the exhumations of mass graves in Spain, but also, that its specific form of comics calls attention to the way society engages with the recovery of historical and collective memory specifically with regard to gender.

“Este artículo examina la presentación de la historia de vida de la madre fallecida de Antonio Altarriba en la novela gráfica El ala rota (2016), argumentando que el trauma personal del autor por el duelo revela el trauma colectivo de las mujeres españolas no políticamente comprometidas a lo largo del siglo XX en España. El ala rota contribuye a la recuperación de un nuevo tipo de memoria al rendir homenaje a una mujer relegada al ámbito privado y que ella misma creía que sus historias no valían la pena contar, una mujer que estaba en la retaguardia de la historia y carecía de los medios y mecanismos para narrar su vida. El artículo demuestra que, no solo el contenido de El ala rota da voz a aquellos que no la tenían, paralelizando así filosóficamente los objetivos de la Recuperación de la Memoria Histórica y las exhumaciones de fosas comunes en España, sino también que su forma específica de cómic llama la atención sobre la forma en que la sociedad se relaciona con la recuperación de la memoria histórica y colectiva específicamente en lo que respecta al género.”

Kyra Kietrys

Professor of Hispanic Studies at Davidson College in North Carolina, USA. She holds a Ph.D. from the University of Pennsylvania with a specialization in contemporary Spanish literature. Her areas of study include the gender, memory, and translation. She has published articles with the Bulletin of Hispanic Studies, Ojáncano, and Revista de ALCESXXI: Journal of Contemporary Spanish Literature and Film as well as book chapters and edited collections with Cambridge Scholars Press, McFarland, Palgrave Macmillan, Stockcero, and the Universidad de Extremadura.

Profesora de Estudios Hispánicos en Davidson College en Carolina del Norte, EE. UU. Obtuvo su doctorado en la Universidad de Pensilvania con especialización en literatura española contemporánea. Sus áreas de estudio incluyen el género, la memoria y la traducción. Ha publicado artículos en el Boletín de Estudios Hispánicos, Ojáncano y la Revista de ALCESXXI: Journal of Contemporary Spanish Literature and Film, así como capítulos de libros y colecciones editadas con Cambridge Scholars Press, McFarland, Palgrave Macmillan, Stockcero y la Universidad de Extremadura.

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